18 Şubat 2010 Perşembe

Ulusal Seramik Çalıştayı


12-25 Eylül 2005 tarihleri arasında ÇOMÜ GSF Seramik Bölümü'nün çok ortaklı düzenlediği (ÇASEM, ...) seramik çalıştayına katılan Tüzüm Kızılcan'ın üretmiş olduğu at başlı Geleneksel Çanakkale Seramiği yorumları. Gerçekleştirilmiş olan bu sempozyumda sunuların bildirilerin yanı sıra katılımcıların ürettikleri yapıtlar çalıştay sergisinde ilgililere sunulmuştur.

17 Şubat 2010 Çarşamba

ÇOMÜ, Truva atı yorumu ile Singapur'da temsil edildi.




Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Seramik Bölümü'nden Bölüm Başkanı ve ÇASEM Müdürü Yrd.Doç.M.Fatih Karagül, Öğr.Gör.M.Berrin Kayman ve son sınıf öğrencisi Numan Suçağlar, Joyce Art Gallery davetlisi olarak Singapur Essex Art Colony'de (21 Ağustos-4 Ekim 2009) düzenlenen 2009 Singapore Art Show sanat etkinliğine katıldılar. Etkinlik bünyesinde gerçekleştirilen çalıştay, özellikle uzakdoğulu ve batılı sanatçı ve sanat severlerin yoğun ilgisi ile karşılandı. Üretilen seramikler arasında geleneksel Çanakkale seramikleri ve zoomorfik kapların sentezi ile, çağdaş at başlı şişe uygulamaları da gerçekleştirildi. Plastik sanatlar ve sahne sanatları ile geniş katılımın olduğu Singapore Art Show kapsamında,  kent genelindeki pek çok farklı noktada eş zamanlı düzenlenen etkinliklerinde sanatın farklı alanında yapıtlar sergilendi ve sahnelendi.
 

Prof.Erdinç Bakla'nın sırı

16 Şubat 2008 tarihinde Prof.Erdinç Bakla'nın İstanbul'daki evinde gerçekleştirilen röportajın küçük bir kısmında açıkladığı Geleneksel Çanakkale Seramiklerinde kullanılan en temel sırın reçetesini, Prof.Erdinç Bakla'nın kendi ağzından dinleyebilirsiniz.

ZEKİ USTA'NIN AT BAŞLI TESTİSİ


Eceabat'lı Zeki Usta atölyesinde üretilen Atbaşlı testi örneklerinden. Heybetli boyutu ve detaylı aplikasyonları ile dikkat çekici bir örnek.

ISLIK ÇALAN SERAMİKLER


Kendimce sırf merak uğruna tasarlayarak 2006 yılında ürettiğim at başlı testi yorumlarım. Küçük boyutları ile turistlere hitabetmekte ve üfleme deliğinden kontrollü üflenen hava ile her örnekten farklı tonda elde edilebilen ıslık sesi duyulmakta. Anadolu'da tarih öncesinde sıklıkla görülen riton ve antropomorfik kap geleneğinin, Geleneksel Çanakkale atlı testilerinde ele alınan at imajı ile gerçekleştirilen bir yorum sonucu ortaya çıkan bu basit formlar, anı objesi olmanın ötesinde sofralarda fonksiyonelliği ile de yer alabilecek örnekler. Rahatlıkla yağdanlık ve sirkelik olarak kullanabilir. Kendi adıma yoğun bir çömlekçi çarkı uygulayıcısı değilim. Fakat bunu yapan arkadaşlara tavsiyem küçük boyutlu ve fonksiyonel çalışmalara ağırlık vermeleri. Biçimsel açıdan da sıradanlıktan uzaklaştıklarında, uygun fiyatla satışlarını arttırabilirler. Önemli olan alışveriş yapacak kişinin kaliteli ürünü ucuza ve çokca alıp, sağlıklı biçimde gideceği yere ulaştırabilmesi.

6 KULPLU TESTİ


Çanakkale'li seramik sevdalısı Perihan Mut Hanımefendi tarafından tespit edilip, izni ile fotoğrafladığım bu örnek, yeşil rengi ile geleneksel Çanakkale örneklerini andırsa da, altı adet kulba sahip oluşu ile sıra dışı bir örnek olarak karşımıza çıkmakta. Daha önce Geleneksel Çanakkale seramikleri arasında altı kulplu testi daha önce hiç görmedim. Dolayısı ile kesin bir yargıya varmak da güç. Fotoğraftaki seramik hakkındaki yorumları buradan paylaşabilirsiniz.

Eskiden Yeniye Çanakkale Seramikleri yarışması

2005 yılında ÇOMÜ ESAM tarafından örnek olması amacıyla, hediyelik eşya ve serbest tasarım alanında düzenlenen yarışma, seramik adına önem arzetmektedir. SEÇİCİ KURUL:  Prof.Dr.Tülay UĞUZMAN, Prof. Hamiye ÇOLAKOĞLU, Prof. Erdinç BAKLA, Yrd. Doç. Belgin PEKPELVAN, Yrd. Doç. Buket GÜREL, Yrd. Doç. M.Fatih KARAGÜL, Öğr.Gör.Ayşe GÜLER,  Erol SAZCI  Mustafa TUNÇALP, İsmail ERTEN,  Mehmet YAĞIZ. Yarışma sonunda ödül alan ve sergilenen seramikleri içeren bir katalog bastırılmıştır.

Hediyelik eşya 1.si: Dilek ÇAKIR
Serbest tasarım 1.si: Leman KALAY

Çanakkale Seramiğinin Dünü, Bugünü, Yarını Sempozyumu



18-21 Nisan 2000 tarihinde Prof.Dr. Veli Sevinin başkanlığında, ÇOMÜ GSF Dekanlığı olarak Çanakkale Seramiğinin Dünü, Bugünü, Yarını, I.Seramik Sempozyumu düzenlenmişti. Bu etkinliğe ilişkin pek fazla bir bilgi bulunmamakla birlikte, ilk oluşu açısından çok önemlidir. Elinde konu ile ilgili bilgi bulunanların mfkaragul@gmail.com adresine yollamaları rica olunur.

2. Uluslararası Avanos Seramik Sempozyumu'u bildiriler kitabı


2001 yılında, 2. Uluslararası Avanos Seramik Sempozyumu'u kapsamında, "Seramik Sanatı ve Sorunları" başlığında gerçekleştirilen sunumlar arasında ÇOMÜ den öğretim üyesi Yrd.Doç.Ayşe Güler'in "Çanakkale Çan ilçesi Yaveller Köyü çömlekçiliği" hakkında bir bildirisi yer almakta. Bildiriler kitapçığının 21-38 sf.arasında yer alan bu bildirinin, Çanakkale adına önemli olduğunu düşünüğümden paylaşmak istedim. Talep olması durumunda ilgilenenlere yolllanacaktır.

Anadolu'da Yaşamakta Olan İlkel Çömlekçilik kitabı


Çok değerli Hocamız Prof.Güngör Güner'in 1988 yılında yayınladığı "Anadolu'da Yaşamakta Olan İlkel Çömlekçilik" adlı kitabında, 69. sayfada Çannakkale seramiklerine yer verilmiştir. İlgilenenlere ilgili sayfa yollanacaktır.

Çanakkale Seramikleri Kolokyumu Bildirileri


Çanakkale Seramikleri Kolokyumu Bildirileri. 2008, Antalya

Suna - İnan Kıraç Akdeniz Araştırma Enstitüsü'nün Akdeniz Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Seramik Bölümü ile birlikte 02 Nisan 2007 tarihinde düzenledikleri "Çanakkale Seramikleri Kolokyumu", bu alanda 1971 yılında yayımlanan ve ilk tanıtıcı çalışma olan "Türk Devri Çanakkale Seramikleri. Turkish Period Çanakkale Ceramics" başlıklı kitaptan bu yana, Çanakkale seramiklerine artan ilgiyi, oluşturulan koleksiyonlar, yeni yayınlar, araştırmalar ve uygulamalar ile bu alanda ne kadar yol alındığını göstermektedir. Bu konuda en büyük destekleyicilerin başında, oluşturdukları koleksiyonlar ve yayınlarla müteveffa Sevgi Gönül'ün yönetimindeki Vehbi Koç Vakfı, Sadberk Hanım Müzesi ve Suna - İnan Kıraç Akdeniz Medeniyetleri Araştırmaları Enstitüsü (AKMED) gelmektedir. Enstitü 1996 yayınladığı "Çanakkale Seramikleri/Çanakkale Ceramics" ile de Kaleiçi Müzesi'nde sergilenen ve hâlâ genişletilmeye devam eden koleksiyonu bilim dünyası ile paylaşmıştır.
İÇİNDEKİLER Sunuş :Gönül Öney
-Katherina Korre-Zographou"The Spreading of the Çanakkale Ceramics throughout the Aegean Islands"
-Sevim Çizer"Çanakkale Örneğinde Batı Anadolu Seramikçiliğinin Ege Adalarındaki Uzantıları"
-Lale Doğer"İzmir Agorası Kazılarından Çanakkale Seramikleri ve Diğer Talep Noktaları"
-Tülay Uğuzman"Halk Kültürünü Koruma, Yaşatma ve Geleceğe Aktarma Konusunda Somut Bir Adım: Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Ulusal Seramik Çalıştayı"
-Selahattin Pekşen"Çanakkale Seramiklerinin Yeniden Yapılanma Çabaları ve Sonucu"
-M. Fatih Karagül "Avustralya’dan Gelen İki Şerbetlik ve Kahverengi Sır Araştırmaları"
-Ayşe Güler"Osmanlı Dönemi Çanakkale’de Seramik Atölyelerinin Konumlandıkları Mahaller, Üretim Potansiyeli ve Ürün Türleri"
-M. Berrin Kayman"Akköy Yöresi Fırın Cürufları Üzerine Değerlendirme"
Ek 1: Dimitris Hatziyiannis "Ceramic Workshop: Traditional Ceramics from Agiasos-Lesvos"
Ek 2: Kolokyum programı


Burada, Kolokyumda sunmuş olduğum bildiriyi kısaltılmış olarak bulacaksınız.


AVUSTRALYA’DAN GELEN İKİ ŞERBETLİK VE
 KAHVERENGİ  SIR ARAŞTIRMALARI

Yrd.Doç. M.Fatih KARAGÜL
(Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Seramik Bölümü Öğretim Üyesi, Çanakkale Seramikleri Araştırma Geliştirme ve Uygulama Müdürü)

Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi’ne, T.C. Dışişleri Bakanlığı aracılığı ile, ˝The Silver Society of Australia˝ tarafından 2 adet Çanakkale seramiği kazandırılmıştır. Güzel Sanatlar Fakültesi’ne, 03.08.2006 tarihinde teslim edilen bu iki Çanakkale seramiği, teslim evraklarında her ne kadar şerbetlik olarak adlandırılmış ise de, seramiklerden biri at biçimli kap olup, diğeri ise kahverengi sırlı şerbetliktir. At biçimli kap (Bkz. Levha 1) , Suna İnan Kolleksiyonunun yayınlanmış olduğu Çanakkale Seramikleri katalogunun 114. sayfasında yer alan 164 nolu örnekle benzerdir. Konumuzu oluşturan kahverengi sırlı şerbetliğin ise (Bkz. Levha 3) , nadir bir örnek olduğu tahmin edilmektedir. Bu şerbetlik, Suna İnan Kıraç Kolleksiyonu’nun yayınladığı katalogun (yayın no:1, 1996, İstanbul) 107.sayfasındaki, 152 numaralı resimdeki şerbetliği, biçimsel olarak andırsa da, aralarında belirgin farklar bulunmaktadır.

Yapılacak araştırmada, kahverengi sırlı bu şerbetliğin tanıtılması ve yüzeyinde kullanılmış olan kahverengi sırın, deneysel olarak yeniden üretilebilirliği üzerinde çalışmalar gerçekleştirilmesi hedeflenmiştir. Laboratuar ortamında hazırlanarak seri olarak üretilebilecek bu sırın, günümüzde az da olsa Çanakkale Seramiği üretmeye çalışan küçük çaplı atölyelere bir renk önerisi olarak sunulması, hedeflenen bir diğer amaçtır. Bu atölyeler ürettikleri seramiklerde, diğer orijinal Çanakkale renklerini kullanmadan, ağırlıklı olarak yeşil ve şeffaf sır tercih etmektedirler. Tespit edilerek sunulacak olan kahverengi sır ile, az da olsa üretimi süren seramiklere olumlu bir renk önerisi sunulup, Çanakkale Seramiklerinin yaşatılmasına katkı sağlanmış olacaktır.


SERAMİKLERİN GENEL ÖZELLİKLERİ
AT BİÇİMLİ KAP:
Form, kırmızı çömlekçi çamuru ile 7 ayrı parça halinde şekillendirilerek, bu parçaların monte edilmesiyle oluşturulmuştur. Sır altında çamur yüzeye beyaz astar uygulaması gerçekleştirilmiştir. Ayak kısımları astarsız bırakılmıştır. Astar tabakasının üzerine renksiz şeffaf sır uygulanmış olan form yüzeyinde, yer yer bakır ile yeşil akıtma dekor uygulanmıştır. Burun, gözler, yele, yular, eğer, kuyruk ve göğüste yer alan madalyon, formun bütünü şekillendirildikten sonra, yüzeye monte edilmişlerdir. Kuyruk, sol arka ayağa doğru hafifçe kıvrılarak monte edilmiştir. Göğüste yer alan 18 dilimli madalyonun tam orta kısmında küçük bir çıkıntı yer almaktadır (Bkz. Levha 2c).  Ön ayakların omuz hizası ve göğüste yer alan madalyonun üst kısmında soğuk kahverengi boya ile bitkisel dekorlar yer almaktadır. Yine aynı soğuk boya yele ve eğer bölgesinde de göze çarpmaktadır. Formun toplam yüksekliği 28,2 cm., gövde uzunluğu 14 cm., gövde genişliği 5,5 cm., ayak çapı 2,8 cm., ön ve arka ayak arası açıklığı 8,8 cm., baş uzunluğu 6 cm., kuyruk uzunluğu 9 cm.dir. Sol ön ayakta çok küçük bir kırık mevcuttur.

 
ŞERBETLİK:
Form, kırmızı çömlekçi çamuru ile tek parça halinde şekillendirilip, kulp ve emzik sonradan monte edilmiştir. Sır altında astar kullanılmamış olup, kullanılan kahverengi sır doğrudan çamur yüzeye uygulanmıştır. Formun emzik, boyun ve doldurma kısmı ilgi çekicidir. Emzik sıra dışı bir şekillendirme örneği sergilemektedir ve boyunla ağız arasına bağlantılıdır. Emzik yapısı uç kısımda kübik bir görünümde olup, akıtacak ise daireseldir. Emziğin üstünde yer alan uzunlamasına çıkıntı muhtemelen çeşitleme kaygısı ile oluşturulmuştur. Emzik monte edilirken dik aksı bozulmuş ve yamuk bir şekilde bırakılmıştır.  Emzik monte edilirken dik aksı her ne kadar bozulmuş olsa da, formun bütününde yer alan mükemmeliyetçi yaklaşımı ve fonksiyonelliği olumsuz anlamda etkilememektedir.  Formun ağız kısmını oluşturan parçada 3 şeritli yiv yer almakta, boyunda ise yine 3 boğum fark edilmektedir. Kulpun bir ucu, boyundaki ikinci boğuma monte edilmiş,  diğer ucu ise omzun hemen altına monte edilmiştir (Bkz. Levha 4).

Gövdenin temel formu ters damla yapısında olup, yüksek bir ayağın üstüne yerleştirilmiştir. Formun boyun ve omuz hizasında yer alan sade rölyefler yine ustalıkla işlenmiştir. Abartısız yapraklar, emziğin hemen altında ve omzun her iki yanında birer tek olmak üzere yer almaktadır. Bu formun diğer bir özelliği de sır yüzeyindeki farklı bölgelerde görülebilen redüksiyon lekelerinin varlığıdır (Bkz. Levha 5). Yanardöner görünümlü bu redüksiyon lekeleri, formun klasik olarak odunlu ateşte pişmiş olduğunu belgelemektedir. Şerbetliğin genel ölçüleri ise şöyledir: Toplam Yükseklik 24,3 cm., karın çapı 16,2 cm., kaide yüksekliği: 3 cm., ağız çapı: 5 cm., ayak çapı: 8,5 cm. İncelenen her iki formun da 19.yy.ın sonu 20.yy.ın başına tarihlendiği düşünülmektedir.

 

KAHVERENGİ SIR UYGULAMALARI
Temel araştırma konumuzu oluşturan kahverengi şerbetliğin dış yüzeyini kaplayan sır yüzeyi üstünde, herhangi bir sır üstü soğuk dekor uygulaması yer almamaktadır. Bu nedenle yüzeydeki kahverengi sır, hiçbir olumsuz dış etkide kalmadan doğal güzelliğiyle fark edilebilmektedir. Bu kahverengi sırın Çanakkale seramiklerinde kullanılmış olduğu, AKMED Müzesi’ndeki farklı örneklerde de  görülebilmektedir. Ne var ki, günümüzde Çanakkale’de, Çanakkale Seramiklerini geleneksel yöntemlerle düzenli olarak üreten atölyeler tamamen kapanmış bulunmaktadır. Yalnızca Çanakkale Merkezindeki bir kaç sanat atölyesinde az sayıda Çanakkale seramiği üretilmekte ve bu örnekler ise Çanakkale’de üretilip satılan diğer kalitesiz seramiklerle rekabet edebilecek boyutta bulunmamaktadır.

Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi bünyesinde yer alan araştırma merkezlerinden olan ÇASEM, 2000 yılından beri Çanakkale seramikleri konusunda endüstriyel yöntemlerle uygulamalar yapmaktadır. Bu sayede Çanakkale seramiklerinin yaşatılması için önemli bir adım atılmış bulunmaktadır. 2007 yılından itibaren ise, üretim yöntemi olarak geleneksel üretim yöntemi olan çömlekçi tornasında şekillendirme, tarafımızca ilk kez bilinçli olarak devreye sokulmuş bulunmaktadır.

ÇASEM bünyesinde üretilen seramikler; at başlı ve aynalı testiler, şerbetlikler, küp çeşitleri, at ve fıçı biçimli kap, gemili gaz lambaları, yapraklı tabak çeşitleri, fırça dekorlu tabak çeşitleri olarak sıralanabilir. Bunun yanı sıra, yoruma dayalı ürünler de merkez atölyelerinde üretilmektedir. Tüm bu seramikler ağırlıklı olarak şeffaf yeşil ve daha az olmak üzere renksiz şeffaf sırla sırlanmaktadır. Çanakkale seramiklerinde kullanılmış olan sırların zenginliği göz önünde bulundurulduğunda, bu eksikliği giderebilmek amacıyla, inceleme konumuzu oluşturan kahverengi şerbetlik, bu konuda fikir verici olmuş ve kahverengi sır denemeleri üzerine deneysel çalışmalar gerçekleştirilmiştir.

Kahverengi sır denemeleri için reçeteler hazırlanırken, orijinal Çanakkale seramiklerinin odun ateşinde, çok yüksek olmayan derecelerde pişirildiği gerçeğinden hareketle, test sırlarının da çok yüksek derecelere gereksinim duymadan olgunlaşabilmesi hedeflenmiştir. 935 oC de olgunlaşabilecek test sırları, elektrikli fırında pişirilerek farklı oranlardaki renklendirici oksitler kullanılmış ve farklı kahverengi tonlarına ulaşılmıştır.

Sırın ana bünyesi renklerin doygun ve yüzeyin parlak olabilmesi için ergitici ağırlıklı hammaddelerden oluşturulmuştur. 100 gramlık tartım reçetesinde sırın ana bünyesi sülyen (40 gr.), boraks (40 gr.) ve sodyum feldspattan (20 gr.) oluşturulmuştur (Bkz. Tablo 1). Testlerin genelinde renklendirici olarak temelde demir oksit ağırlıklı kullanılmış, değişkenlik sağlamak için krom oksit ve bakır tualinden farklı oranlarda yararlanılmıştır (Bkz. Levha 7 ve 8). Astarlı ve astarsız yüzeylerde tek ve çift kat olarak kırmızı çömlekçi çamuru yüzeyinde gerçekleştirilen testlerde, en olumlu sonuçlar, demir­ ve bakır kombinasyonlarından elde edilmiştir. Ulaşılmaya çalışan kahverengi için 7,6 gr. Demir oksit ve 1 gr bakır tual, en uygun sonucu vermiştir. 02 nolu test orijinal örneğe benzer bir sonuç vermiş ve testler hedefine ulaştığından araştırmaya son verilmiştir (Bkz. Tablo 2).

Oluşturulan sırın yapısının kurşun alkali ağırlıklı oluşundan, çok miktarda hazırlanacak olan sırlarda, bekleme durumunda çökme gerçekleşecektir. Sırın kullanım aşamasında iyice karıştırılmaması durumunda, ton değerinde açılma olacağı unutulmamalıdır. Ayrıca, hazırlanan sırın fonksiyonel olmayan ürünlerde kullanılması hedeflendiğinden, sülyen kullanımında herhangi bir çekince görülmemiştir. Aynı sırın fonksiyonel kullanım eşyalarında değerlendirilmesi durumunda, ise sırın firitlenerek kullanılması olasıdır.

SONUÇ
Elde edilen kahve rengi sırın, ÇASEM bünyesinde kullanılma sokularak, renk alternatiflerine yenilik getirip, Çanakkale seramiklerinde çeşitlilik sağlanması planlanmaktadır. Bu testler sonucunda çalışmanın deneysel oluşu çok olumlu sonuçlar doğurmuş olup, istem dışı olarak yeni bir sarı sır reçetesine daha ulaşılmıştır. Testler sonucunda elde edilen sarı sır (Bkz. Tablo 2, sır no: 10), Çanakkale seramiklerinde kullanılan sarı renkli sırlarla benzer olup, seri üretimlerde rahatlıkla kullanılabilecek niteliktedir.

Gerçekleştirilen testler, Çanakkale seramiklerinde kullanılan sırların bir gizem olmadığını ve rahatlıkla yeniden üretilebileceklerini ortaya koymuştur. Önemli olan nokta ise Çanakkale seramikleri örneğinde olduğu gibi kültürümüze sahip çıkıp, onu koruyup yaşatabilmek için bilinçli adımların atılması gerçeğidir. Bu doğrultuda bilginin üretilip paylaşımı önem kazanmaktadır. Amacımız; Üniversite olarak bu konuda gerçekleştirdiğimiz küçük bir adımla elde edilen verileri uygulamaya geçirip, ürettiğimiz Çanakkale seramikleriyle, önce Çanakkale’li üreticilere doğru bir örnek olmak ve daha sonrasında, onlara gerçekleştireceğimiz bilgi aktarımıyla üreticileri Çanakkale seramiği üretmeye teşvik edici olmaktır. Bu küçük adımlar sayesinde, yerel seramik üreticilerinin, geleneksel Çanakkale seramiğini yeniden bilinçli bir şekilde üretiyor olması, karşımıza kültürel ve sanatsal anlamda büyük bir adım olarak çıkacaktır.

Bu makaledeki yazı ve görseller izin alınmadan ve kaynak gösterilmeden kullanılamaz.

Türk Devri Çanakkale Seramikleri Kitabı


Prof.Gönül Öney tarafından 1971 yılında yazılmış ve Çanakkale Seramik Fabrikaları tarafından yayınlanmış "Türk Devri Çanakkale Seramikleri" adlı bu kitap, uzun yıllar konusunda ilk kaynaklardan birisi olmuştur. Terminolojisi ve tanımlamaları ile sanat tarihçilerin bakış açısına hitap eden bu kitap, özellikle de eskimiş bilgileriyle seramikçiler tarafından sıklıkla eleştiri almaktadır. Yine de her seramikçinin kitaplığında bulunmasında yarar var.
Kaynak: M.F.Karagül Arşivi

Çanakkale Seramikleri Kitabı


Çanakkale Seramikleri. Ara Altun - Şebnem Akalın - Belgin Demirsar - Hülya Yılmaz. 1996, İstanbul
17. yüzyılın sonlarından 20. yüzyılın ilk çeyreğine kadar Çanakkale'de üretilen, İznik ve Kütahya çinilerinden çok farklı özelliklere sahip bir Seramik türüdür. Müzelerin ve koleksiyoncuların son yıllarda Çanakkale Seramik'lerine giderek artan ilgileri ile bu eserlerin çok çeşitli örnekleri belirlenmekte ve sergilenmektedir. Bu seramiklerde iri gözenekli kırmızı, ender olarak da bej renkli bir hamur kullanılmıştır. 17. yüzyıl sonu - 18. yüzyıla ait erken örneklerde en çok, büyük boy çukur çanak, tabak ve küplerin yapıldığı görülür. Desenler yeşilimsi renksiz veya bej renkli şeffaf bir sır altına boyanmıştır. Sır altındaki boyama renkleri en çok morumsu koyu kahverengi, turuncu, sarı, lacivert ve beyazdır.
18. yüzyılda desen fırça darbeleriyle verilmiş etkisi yaratır. Soyut çiçek rozetler, benekler, yelkenliler, kalyonlar, camiler, köşkler, kuşlar, balıklar, hayvanlar büyük bir ustalıkla özlü ve soyut şekilde işlenmiştir. 19. yüzyıl ve 20. yüzyıl başlarına ait Çanakkale seramiklerinin kalitesi daha düşüktür. Genellikle küp, ibrik, testi, vazo, şekerlik, saksı, mangal, çanak, çömlek, tabak matara, şamdan, fincan, lamba, hokka, demlik, hayvan veya insan şeklinde biblo gibi çok çeşitli bir kullanım alanına sahip olduklarını görüyoruz. Bu örneklerde tek renk şeffaf krem, yeşil, sarı, kahverengi, mor sır kullanıldığı gibi, çoğu kez boyama bezemelerinin yanı sıra kabarık, barok karakterli iri rozetler, yapraklar, çiçekler de işlenir. Geç dönem Çanakkale seramikleri acayip şekilleri, aşırılığa kaçan bezemeleriyle olağanüstü ilginç eserlerdir.
Bu kitapta Çanakkale seramiklerinin genel bir tanıtımı yapıldıktan sonra Suna & İnan Kıraç koleksiyonundan seçilmiş 252 adet esere ait katalog bilgileri renkli fotoğrafları ile birlikte yer almaktadır. Türkçe ve İngilizce hazırlanan kitap 160 sayfadan oluşmaktadır.


ERDİNÇ BAKLA ve ÇANAKKALE YORUMLARI

Çanakkale için seramik adına çok önemli girişimlerde bulunan ve bu konuda emeğini esirgemeyen Prof.Erdinç Bakla'nın 1970-1972 yılları arasında geleneksel Çanakkale seramiklerinden esinlenerek oluşturduğu, çağdaş uyarlamalar, sanat tarihi, seramik ve tasarım adına bizlere önemli veriler sunmakta.

AKKÖY FRAGMANLARI


2000 yılında Ç.O.M.Ü G.S.F. Seramik Bölümü olarak Çanakkale Ezine ilçesinin Akköy adlı köyüne seramikçiler olarak mesleki bir gezi düzenlendi. Dönemin G.S.F. Dekan Yardımcısı Doç.Dr.Necla Arslan Sevin önderliğinde gerçekleştirilen bu gezi sırasında, o dönem emekliye ayrılmış kadın çömlekçilerden Ayşe ve Emine Hanım ziyaret edildi. Gezi sırasında ayrıca bir hamam yıkıntısı olduğu tahmin edilen yapı çevresinde (ki bu alan tarla olarak kullanılmaktaydı) geleneksel Çanakkale seramiklerine ait olduğu belirlenen seramik parçaları tespit edildi ve bir kısmı eğitim amaçlı, etüdlük örnekler olarak arşivlendi. Aynı gezi sırasında son Aköy'lü ustalardan olan Mehmet Ali Gümüş'e ait atölyeye gidildi (1995 yılında Prof.Dr.Ümit Serdaroğlu tarafından M.Fatih Karagül incelemeler ve röportaj yapılması amacıyla görevlendirilmişti). Atölyenin dağılmış ve fırının ise yıkılmış olduğu tespit edilmiştir. Yukarıda görülen seramik kırıkları ise Akköy'ün zengin geçmişine ışık tutmaktadır.

Uzman Necati IŞIK ödül aldı

Çanakkale Rotaract Kulübü’nün 7. kuruluş yıldönümü kutlama etkinlikleri çerçevesinde belirlenen Meslek Hizmet Ödülleri sahiplerine takdim edildi. Çanakkale’de deneyimlerini halk ile paylaşan örnek iş ve meslek sahiplerini tanıtmak ve onurlandırmak için başarılı yöneticilere ve çalışanlara verilen Meslek Hizmet Ödülü törenine Çanakkale’de bulunan iş ve meslek sahibi birçok davetli katıldı. Eğitim, Sağlık, Spor, Sanat, Genç İş Adamları, Sivil Toplum Kuruluşları gibi birçok alanda ödüllerin dağıtıldığı törende, ÇASEM bünyesinde seramik alanında gerçekleştirdiği çalışmalar ve Çanakkale Seramiklerinin yaşatılmasına sağladığı 10 yıllık katkı nedeniyle, Uzman Necati IŞIK, meslek hizmetödüle layık görüldü.