1 Mart 2012 Perşembe

CHRISTIE'S MÜZAYEDE KURULUŞUNDA SATILAN ORJİNA ÇANAKKALELER




Malum, geleneksel Çanakkale seramiklerinin önemli bir kısmı yurt dışındaki müze ve kolleksiyonerlerde bulunmakta ve bir kısmı da, yine müzayeleler aracılığıyla zaman zaman satışa çıkarılmakta. Türkiye'ye de gönderilen bu yabancı müzayede katalogları konunun uzmanlarınca takip edilmekte. Hatta Türk müzayede kuruluşları da satışlarında çoğunlukla bir kaç geleneksel Çanakkale seramiğini müzyede listesine dahil etmekte. 8 Kasım 2009 da Nişantaşı Müzayede'de 20 bin TL. ye satılan Çanakkale tabak hafızamda yer etti. Daha çok yeni, Christie's müzayede kuruluşunun satışa çıkarttığı orjinal Çanakkale seramiği internette karşıma çıkıverdi. Ne müddettir satılık olduklarını bilemiyorum fakat ben yaklaşık 20 gün önce rastladım ve paylaşmak istedim. Fiyatlar sterlin ve dolar cinsinden oldukça etkileyici rakamlar. Sağlam durumdaki deve örnekleri ve testiler oldukça başarılı ve eksiksiz örnekler. Örneklerin tümü 19. yy. olarak tarihlendirilmiş ve develerden yatar durumda olanı 4200 $ fiyatı ile zengin alıcılarını beklemekte. Testilerin 3 tanesi de farklı renklerde sırlanarak, üzerleri soğuk boya ile dekore edilmiş. Bu örnekler kimi uzmanlarca komik, rüküş hatta çirkin olarak nitelendirilmekte. Kimilerince ise sır üzerindeki soğuk boya dekorlarının, düşük derecede fırınladığını bile sanmakta ve bu düşük dereceli uygulamadan dolayı boyaların yüzeye tutunamayıp döküldüğünü iddia edildiğinin rivayet edildiğini dahi duydum. 1 ve 2 nolu ördek başlı testilere nazaran 3 nolu yeşil sırlı kuş başlı testi fayat bakımından diğerlerine göre daha pahalı. Bu durum belki örneğin sırının yeşil olmasından ya da emzik yapısının farklılığından kaynaklanabilir. Söyleyecek çok fazla şeye gerek yok, önemli olan bu seramiklerin gerektiği değeri bulması diye düşünüyorum.