5 Mart 2012 Pazartesi

ANTALYA ARKEOLOJİ MÜZESİ'NDE ÇANAKKALE'LER

Değerli dostum Aykan Özener, yeni bir gezisinden döndü. Bu kez Antalya'dan gelirken benim için görüntülediği ve Antalya Arkeoloji Müzesi Etnografya sergisinde yer alan geleneksel Çanakkale seramiklerinden bir grubu bana elektronik ortamda yolladı. Teknolojinin bu yönünü çok seviyorum. İlgilendiğiniz konularda hız ve kesin çözümler sunuyor. Bilgilerin dijital hale getirilerek paylaşılması hem kolay hem de pratik. Aykan Özener de gittiği farklı kentlerden benim ilgimi bildiğinden, bu konuda benden yardımını esirgemiyor. Gelelim örneklere. Testiler kuş ve ördek başlı. 19. y.y. a tarihlendirilebilirler. Christie's Müzayede kuruluşunun internet sayfasında satışını duyurduğu örneklere çok benzemekteler. Tabak ise gemi dekorlu örneklere güzel bir örnek olarak karşımıza çıkmakta. Suna İnan Kıraç kolleksiyonundaki gemili tabakla aynı olsa da benzer özellikler içermekte. Bu tabağı da 18.y.y. ortası- 19. y.y. ortası olarak tarihlendirmek yanlış olmaz. Her iki tabaktaki gemi dizaynı doğal olarak farklı. Fakat kalıplaşmış stil özellikleri ise yadsınamaz bir gerçek. Her iki geminin de yelken direğinin tepesinde duran flama aynı biçimde ve rüzgardan aynı yöne dönmüş durumda. Gemilerin gidiş yönleri de ynı. Ek olarak denizdeki stilize dalga çizgileri, tabağın bordür dekoru hep aynı. Tabakların biçim, sır ve astar özelliklerinden bahsetmeye hiç gerek yok, onlar tümden aynı. Bu örneklerin aynı kentte bulunduğunu da göz önünde bulundurduğumuzda, belki de aynı atölyeden birlikte satın alındığını ve sonrdan dağıldığını var sayabiliriz.