16 Mart 2015 Pazartesi

HAYYAM'DAN

Ömer Hayyam (1048-1131) çok yönlü kişiliği ile ilgi çekici bir şahsiyet olarak, seramik üretimi ve testilere dair de eserler vermiştir. İlk bakışta ilgimi çeken örnekler, hatırlanmaya değer.

Şu senin benim dediğimiz toprak neyimizdir
Birkaç günlük cennetimiz cehennemizdir
Bugün su içtiğin şu testi toprak olunca
Mezarına atılır belki bir gün, kim bilir.
---
Bir testici gördüm pazarda elde çamur;
Pat küt vurarak kardırır yapardı hamur.
Canlandı bir an kil, sokuldu ustasına:
“İnsandım oğul, dikkat et, yavaşçana vur!”
---
Bir testici gördüm, çamur içindeydi:
Ayağı çarkında, elinde bir testi;
Testinin başında bir yoksulun ayağı
Kulpunda bir padişahın kellesi.
---
Şu testi de benim gibi biriydi;
O da bir güzele vurgun, dertliydi.
Kim bilir, belki boynundaki kulp da
Bir sevgilinin bembeyaz eliydi.
---
Hadi gel de testiye bak sen, aşıktı o da ben gibi
Bir güzelin saçına bağ bağ da kim bilir belki
Ya şu boynundaki bak nasıl dolanmış boynuna kulp
Bir çağda istekle o yar gerdanına sarılan eldi.
---
Bir testi aldım çarşıdan ucuza;
Gizli gizli neler anlattı bana;
Bir şahtım, dedi; altın kupam vardı;
Şimdi neyim? Testi oldum şaraba.
---
Kaderin elinde boynum kıldan ince: 
Tüysüz kuşa dönerim ecel gelince, 
Yine de toprağımdan testi yapın siz: 
Dirilirim içine şarap dökünce. 
---
Kalk gel!
Hatırımız için gel.
Dileğimizce bir zorumuzu hallet.
Bir testi şarap getir.
Ki, vücudumuzun toprağından
Testi yapılmadan önce
Kana kana testiden içelim.