Bu yazıda kişisel olarak gerçekleştirdiğim Troia temalı çalışmalarım ve ürettiğim plastik eserler hakkında kısa bir özet yer almaktadır.
1997
yılında Mimar Sinan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsünde
tamamladığım Yüksek lisans tezim için (Hitit İmparatorluk Çağı sonuna Kadar Anadolu'da Figür Kullanımı ve günümüzdeki Seramik Yorumları), Troia ile ilgili ilk
çalışmalarıma 1994 yılında başladım ve tezimdeki bu
araştırmalarımdan Troia kökenli figüratif seramiklerin bir
kısmını kullandım. Sonraki yıllarda bir döneme kadar gerçekleştirdiğim
figüratif şekillendirme anlayışımda, bu örneklerin etkileri
bulunmaktadır.
2002
yılında Mimar Sinan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsünde
tamamladığım Sanatta Yeterlik tezim (Seramik Yüzey Kaplamalarında Modüler Çözümler ve Mimaride Uygulama Alanları) için, 1997 yılında
başladığım Troia ile ilgili mimari ile ilgili çalışmalarıma
devam ettim ve tezimde antik mimaride kerpiç kullanım ile ilgili
araştırmalarımın bir kısmını kullandım. Troia ören yerinde o dönem halen şekillendirilmekte olan kerpiçleri yerinde inceleme olanağı
buldum. Mimari ile işgili gerçekleştirmiş olduğum araştırma ve çalışmalar, sonraki yıllarda üretmiş olduğum heykellerimin oluşumunda önemli rol oynamıştır.
2002 yılında tuğla birimlerin dizilişleri ve bunlarla oluşturulabilen örgü teknikleri araştırmamda farkına vardığım modülasyon ve bunun sağladığı avantajların, farklı mimari bezemelerde rahatlıkla kullanılabildiği, özellikle Ege kültüründe kullanılan Meander motifinin, tasarımlarda esin kaynağı olarak güncel sanatta da kullanılması gerekliliği üzerine çalışmalar başladım. Meander kelimesinden türeyen Skamender (Karamenderes) nehri Çanakkale il sınırları içinde olup, nehre ait tarih öncesine kadar geri giden mitoslar, Troia ile de bağlantılıdır. Ne var ki günümüzde bu nehir aşırı kirlilik nedeniyle tehlike altındadır. Kimi heykellerimde dety olarak abartısızca kullandığım menderes motifi ile farkındalık yaratarak, konunun akıllarda kalabilmesi için küçük de olsa bir katkı sağlamaya çalışmaktayım.
Troia ören yeri |
2004 yılında M. Berrin Kayman ile birlikte, Anzac günü için, ÇOMÜ ESAM ve döner sermaye aracılığıyla gerçekleştirilen BAP projesi çerçevesinde, Çanakkale Arkeoloji müzesinde yer alan Troia kökenli sipiralli çömlek ve depas amphikypellonlardan esinlenerek, 50 şer adet sertifikalı anı objesi üretiminde uygulayıcı olarak görev aldım.
2006
yılında Troia antik kentine komşu olan Tevfikiye Köyü ilköğretim
okulunda gerçekleştirilen, "Çocuklarla Sanat Günleri"
projesine katıldım. Bu kapsamda, öğrencilere seramik ve sanatla
ilgili sunumlar gerçekleştirildi, aralarında Troia'nın da olduğu
Anadolu'nun farklı antik kentlerindeki figüratif seramik örneklerle
ilgili bilgiler aktarıldı, öğrencilerle seramik
çalışmaları yapılarak, bir öğrenci sergisi açıldı.
2008
yılından beri Troia, özellikle de Anadolu'nun antik mimari planı
olan ve Troia'da da kullanılmış olan "megaron"
planı ile ilgili mimari heykel çalışmaları gerçekleştirmeye
başladım.
2008
yılında "Uluslararası 45. Troia Festivali"
kapsamında Berrin Kayman'la beraber Uluslararası Seramik Çalıştayı
düzenledim, Bu çalıştayda katılımcı diğer sanatçılarla beraber İlyada, Troia ve figüratif seramikleri ile ilgili heykeller
ürettim. Eserlerin tümü
Çanakkale Belediyesince muhafaza edilmektedir.
2009
yılında "Singapore Art Show, Wessex Estatae Art Colony" kapsamında davetli olarak katıldığım
Joyce Loo aölyesi demostrasyonunda, Troia atından esinlenerek
antropomorfik kaplar ürettim.
2010
yılında antik Troia kentini yağmalayan Akha ordusunun kullandığı
"Trireme" adlı gemilerin, bildiğim kadarıyla, Türkiye'deki yorumlanarak tasarlanmış ilk heykelini şekillendirdim. Bu heykeli ilk kez 2014 "World Universities Congress"kapsamında, daha sonra 2014 yılındaki Hellespont kişisel sergimde teşhir ettim ve versiyonlarını üretmeye devam ettim.
2010
yılında 8. Ulusal UAUSS Tuz ve Anagama Fırın çalıştayına
Trireme adlı şekillendirdiğim heykelimle katıldım.
2010
yılında Malatya Battalgazi belediyesinin düzenlediği “Kervansaray
Buluşması” adlı çalıştayda Troia atındandan esinlenerek
heykeller ürettim.
2010 yılında M.Berrin Kayman'ın tez danışmanı olarak, Troia'da adı geçen Polyxena hakkında Master tezi tamamladım. Tez sonunda konuyla bağlantılı eserler heykel sergisi olarak teşhir edildi.
2010
yılında Jacksonville A.B.D de düzenlenen Türk festivalinde Troia
atındandan esinlenerek heykeller ürettim ve sergiledim.
At biçimli kap şekillndirilirken |
2013
yılında Çanakkale Muavenet-i Milliye galerisinde "Antikite"
adlı kişisel sergimde Troia temalı ilk mimari heykellerimi sergiledim.
2013
yılında Uşak Belediyesi'nin düzenlediği "Sanat Aşkı"
karma sergisine katılarak Troia temalı heykeller sergiledim.
2013
yılında İzmir Kedi Art Galeride "Antikite II" adlı
kişisel sergimde Troia temalı heykel ve panolar sergiledim. İlk Troia atı heykelimi bu sergi için şekillendirdim.
Troia atı |
2013 yılında 5. Uluslararası Egeart Sanat günlerine davetli sanatçı olarak, Troia'nın Roma dönemine ait yorumladığım Limes adlı heykelim ile katıldım.
Limes şekillenirken |
2013 yılında düzenlenen "Cluj International Ceramics Bienalle" CICB 2013 satançısı olarak, Troia'nın Roma dönemi konut mimarisinden esinlenerek ürettiğim "Villa" adlı heykelimle bienal sergisine katıldım.
2014
yılına İstanbul ARTE İstanbul sanat galerisinde "Hellespont"
adlı kişisel sergimde Troia temalı heykeller sergiledim. Bu sergi
için, Troia'nın katmanlarından esinlenerek 203 cm. yüksekliğinde
kağıt katkılı porselenden "Tabakalaşma" adlı
heykeli ürettim ve sergiledim.
Tabakalaşma, 203 cm. |
2015 yılında Hür Teşebbüs Sanat Grubunun ilk sergisi olanaak İstanbul Antik Otel Sarnıç Galeride, Troia temalı panolar sergiledim.
Harabe, 2015 |
Odeon, 2015 |
2015
yılında İzmir Kedi Art Galeride "An" adlı Hür
Teşebbüs Sanat Grubu sergisinde Troia temalı heykeller sergiledim.
2015
yılında "IX. Uluslararası Katılımlı Seramik Kongresi"
Sergisine Troia temalı şekillendirdiğim heykel ile katıldım.
2015 yılında "5.Uluslararası Gölcük Seramik Sempozyumu" sergisine, Troia'nın rampalı yolu ve kutsal sunak alanından esinlenerek ürettiğim, "Mabet" adlı çalışmamla katıldım.
2015
yılında "Mehmet Nuri Göçen Uluslararası 2. Seramik
Çalıştayına" katılarak Troia'nın yağmalanmasında
Akha ordusunun kullandığı triremelerden esinlerek gemi heykeli
ürettim ve sergiledim.
2015
yılından beri, öğrencim Nevin Efe'nin "Troia Kültürünün
Takı Tasarımında Porselen Malzeme ile Yorumları" adlı
Yüksek Lisans tezi danışmanlığını yürütmekteyim.
2016
yılında Polonya'nın Kalisz şehrinde Adama Mitzkevic
Üniversitesince düzenlenen Creativity in Art and Art Education
Sempozyumunda sunulan "Antrophomorphic and Zoomorphic Design
Problems on Traditional Çanakkale Ceramics" başlıklı
bildirim monograf olarak yayınlandı. Bu bildiride Troia atı ve
geleneksel Çanakkale seramikleri arasındaki bağ üzerinde duruldu.
2015 yılında " Piran'da düzenlenen 16.th International Extempore" etkinliği sergisine Troia mimarisinden esinlenerek ürettiğim "Kule" adlı çalışmamla katıldım.
2016
yılında Troia'nın odeon mimarisi ve seramik tripodlarından esinlenerek özgün bir sentez oluşturarak ürettiğim "Odeon
Kule" adlı heykel çalışmamla "Latvia International
Ceramic Biennale" sergisinde, bianel sanatçısı olarak yer
aldım.
2016
yılında Çanakkale Korfman Kütüphanesinde "Monokrom"
adlı Hür Teşebbüs Sanat Grubu sergisinde Troia temalı heykeller
sergiledim. Troia adlı bir panomu Korfmann Kütüphane'sine
bağışladım.
2016
yılında Yunanistan'ın Midilli adasında 20. si düzenlenen
uluslararası "Panlesvian Ceramic Exhibition" da Troia savaşı sonrasını anlatan Odesya mitosunda yer alan "Kiklop ve Hephaistos" heykellerimi sergiledim.
Kiklop |
2016
ve 2017 yıllarında İstanbul'da düzenlenen "Toprağa Ses Ver"
sergilerine, Troia temalı şekillendirdiğim heykelimle katıldım.
2016
yılında Çanakkale Arkeoloji Müzesi'ne başvurarak, Troia ören
yerinde kurulacak olan Arkeoloji müzesinin açılışında
gerçekleştirilmek üzere, kişisel sergi açmak için resmi talepte
bulundum. Talebime istinaden olumsuz cevap aldım.
2016
ve 2017 yılında Çanakkale Belediyesine dilekçe ile başvurarak
2017 ve 2018 yılında Troia ile ilgili bir sergi açmak istediğimi
talep ettim. Talebim geri çevrildi.
2017
yılında Troia Kazısı ekibinde yer aldım. Nedenini kavrayamadığım
faktörler yüzünden kazıya katılamadım.
2017
yılında Çanakkale'de Rating Academy tarafından düzenlenen Bilim,
Kültür ve Sanatta Güzeli Arayış Kongresinde "Seramik
Tasarımında Güzeli Arayış Sürecinde Yerel Değerlerin Esin
Kaynağı Olarak Kullanımı" adlı bildiriyi sundum, JOA'da yayınlanan bu
bildiride Troia Mimarisinden esinlenerek üretmiş olduğum mimari
heykellerin tasarım ve üretim süreci sunulan bildiride
açıklanmıştır.
2017
yılında Berrin Kayman'la birlikte, Bulgaristan'da düzenlenen
Uluslararası Varna Sanat ve Tasarım Sempozyumunda "Seramik
Heykel Tasarımında Mimari" başlıklı bildiride, Troia
mimarisinin, heykel tasarımında ne şekilde değer alabileceğini
örneklerle sundum.
2017
yılında ARTE İstanbul tarafından düzenlenen Artis in Residence
kapsamında, ilk kez Troia ile ilgili bronz çalışmalarıma
başladım. Antik Troia kentine ait yorumladığım sembolik 3 farklı
bronz kent anahtarı ve antik örneklerden esinlenerek ürettiğim
kendi tasarımım olan bronz Troia hançerini şekillendirdim.
Bronz hançer |
2017
yılında M.Berrin Kayman, N.Göksun Yener ile birlikte 3 sanat
insanı olarak "Troia Sanat İnisiyatifi"ni kurduk.
2017 yılında JOA 2017/2 sayısında "Gemi Biçimli Seramiklerin Geçmişi ve Bugünü" başlıklı yayınlanan makalede, tarih öncesinden günümüze gelişen teknolojiye paralel olarak şekillendirilmiş seramik gemiler açıklanmaya ve sanatla bağ kurulmaya çalışılmış, bunlar arasında yer alan triremelere değinilmiştir.
2018
yılında İstanbul'da D’art Galeri’de kişisel sergi açmak için
davet aldım. Bu galeride "Troia" adlı kişisel heykel
sergimi 08-25 Şubat tarihleri arasında 21 parçalık eserle
gerçekleştirdim. Bu sergide yer almak üzere kendi tasarımım olan bir Troia atı
heykeli tasarlayarak şekillendirdim. Ayrıca Troia’ya dair mimari
yapılar, tabakalaşma ve yıkıntılar, objelerle ilgili seramik ve
bronz malzeme ile ilgili üretimler sergilenmiştir.
Troia atı |
Troia sergimde ayrıca birer adet depas ve altın sosluk yorumu teşhir edilmiştir. Altın sosluk gemi biçiminde düşünülerek özel bir kap olarak yorumlanmıştır. Depas ile ilgili teorik ve uygulamalı çalışmalarım devam etmektedir.
Depas |
Troia kap |
20
Şubat 2018 tarihinde A.B.D’nden yayın yapan Radio Anatolia’nın
Nalanca Sanat programının konuğu olarak, Troia Sergim ve sanat
yaşamıma dair radyo programına katıldım. Troia’nın önemi ve
sanatta esin kaynağı olarak kullanımına dair röportaj
gerçekleştirdim.
Halen
Berrin Kayman ile birlikte Quercus Troiana (Troia Meşesi) ve diğer
Çanakkale meşelerinin artıklarının (kupula ve yaprak) kül
sırında kullanımı ile ilgili Ar-Ge çalışmaları
sürdürmekteyim. Ayrıca Troia ile ilgili seramik, asamblaj ve bronz
heykel çalışmalarıma devam etmekteyim. Kurucusu olduğum "Hür
Teşebbüs" Sanat Grubu ile birlikte, ilk kez 2007 yılında
başladığım Dünya Troia Kentleri Sanat Aktiviteleri" projemi
sürdürmekteyiz.
Konu ile ilgili çalışma yapan ve yapacak olan araştırmacılara ilham ve kaynak olması dileğiyle.
Kaynaklar: Tümü Fatih Karagül kişisel arşivinde yer almaktadır.